Konto pacjenta umożliwia dostęp do podstawowych dokumentów medycznych, takich jak elektroniczne recepty, skierowania, możliwość wyboru lekarza pierwszego kontaktu (lekarza rodzinnego) oraz załatwiania spraw związanych z pandemią COVID-19. Usługa jest dostępna dla obywateli Ukrainy, którzy posiadają już numer PESEL. Bezpłatna aplikacja wydana jest przez Ministerstwo Zdrowia, a uzyskać do niej dostęp można poprzez stronę pacjent.gov.pl. W aplikacji można szybko i bezpiecznie sprawdzić informację o stanie zdrowia właściciela konta, dzieci lub osoby, od której otrzymaliśmy odpowiednie pełnomocnictwo.
Aby zarejestrować Konto Pacjenta, należy posiadać profil zaufany. Otrzymujesz go wraz z numerem PESEL. Następnie należy wejść na stronę pacjent.gov.pl – po lewej stronie widoczny będzie napis w języku ukraińskim: „Пацієнти з України”, należy w niego kliknąć. Następnie można wybrać język ukraiński jako język strony i kliknąć w zakładkę „Довірений профіль” oraz ponownie wybrać język ukraiński. Po wprowadzeniu loginu lub adresu e-mail i hasła można utworzyć konto. Przy pierwszym logowaniu należy podać numer telefonu i/lub adres e-mail.
UWAGA! Informacje wprowadzane do systemu przez przychodnie, lekarzy, szpitale itd. nie są tłumaczone i będą widoczne w języku polskim.
Po założeniu Internetowego Konta Pacjenta elektroniczne recepty i skierowania będzie można otrzymywać za pośrednictwem SMS-a i/lub jako plik PDF na podany adres e-mail.
Bezpłatna aplikacja mojeIKP
mojeIKP to bezpłatna aplikacja mobilna, dzięki której można uzyskać dostęp do wybranych funkcji KontaPacjenta. Można ją pobrać z Google Play w przypadku telefonów z systemem operacyjnym Android oraz z App Store dla urządzeń z systemem iOS.
Elektroniczne skierowania
W Polsce większość skierowań otrzymuje się w formie elektronicznej. Skierowania są wymagane, aby umówić się do lekarza specjalisty, wykonać specjalistyczne badania, móc się zaszczepić czy mieć możliwość pobytu w szpitalu.
Skierowanie do specjalisty może wystawić lekarz pierwszego kontaktu (lekarz rodzinny). Skierowania nie są potrzebne, by umówić się do:
- psychiatry;
- ginekologa/położnika;
- onkologa;
- wenerologa;
- dentysty.
Elektroniczne skierowanie można uzyskać w formie SMS-a z czterocyfrowym kodem, wiadomości e-mail z plikiem PDF, wiadomości w aplikacji mojeIKP lub wydruku od lekarza. Skierowanie można uzyskać również w trakcie teleporady. Rejestracji na zabiegi lub wizyty można dokonać telefonicznie podając numer skierowania.
W przypadku wizyty u specjalisty można wybrać dowolną poradnię specjalistyczną spośród wszystkich, z którymi ma podpisaną umowę Narodowy Fundusz Zdrowia (nie funkcjonuje rejonizacja, a pacjent sam może wybrać placówkę, w której chce się leczyć – nawet w innym mieście). Skierowanie uprawnia do zapisania się wyłącznie do jednej przychodni specjalistycznej.